Ga terug

De Hype Cycle van Gartner

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar binnen no time op. Worstel jij ook met de vraag: op welke nieuwe technologie moet ik inspelen? De Gartner Hype Cycle is een methode om te ontdekken welke ontwikkelingen interessant zijn voor jouw onderneming. Wij vertellen je er meer over!

IT onderzoeks- en adviesbureau Gartner

De Hype Cycle is een model, ontwikkeld door IT onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De hype cycle beschrijft de cyclus hoe nieuwe technologieën in de markt evolueren. De cycle kan duidelijk maken of de techniek het gaat maken of dat het bij een hype blijft.

De vijf fasen van de Hype Cycle

De Hype Cycle van Gartner bestaat uit vijf fasen, namelijk:

  1. Technology Trigger: de potentiële technologische doorbraak trekt belangstelling in de media. Er zijn meestal nog geen commerciële producten en de levensvatbaarheid is niet bewezen
  2. Peak of Inflated Expectations: de technologie bereikt zijn “hype hoogtepunt”. Iedereen praat erover en er ontstaat een hype. Er komen zowel succesverhalen als mislukkingen in het nieuws.
  3. Trough of Disillusionment: De hoge verwachtingen kunnen niet waargemaakt worden, waardoor de interesse verslapt. De bedrijven die verder gaan zijn de bedrijven die investeringen in de technologie succesvol kunnen vertalen naar behoeftes van de early adopters. In deze derde fase ligt het omslagpunt van de hype of blijvertje.
  4. Slope of enlightenment: In deze fase begint het steeds duidelijker te worden welke mogelijkheden de techniek kan bieden. Tweede en derde versies van de technologie worden gemaakt, waardoor de grootste kinderziektes eruit zijn. Meer ondernemingen draaien pilots, maar de conservatieve bedrijven blijven voorzichtig.
  5. Plateau of Productivity: De technologie zal steeds algemener geïmplementeerd worden. Bedrijven zijn zich er bewust van of ze iets met de techniek kunnen en willen.

De Gartner Hype Cycle is geen wetenschappelijk bewezen methode en er is zowel kritiek op als veel lof over. Toch is het interessant om te bekijken. Gartner evalueert jaarlijks meer dan 2000 nieuwe technologieën. Technieken met grote potentie worden toegevoegd aan het model. Dit geeft op zijn minst houvast om te bepalen welke technieken relevant zijn om je als organisatie in te verdiepen.

Update:

Leuk nuance door Jarno Duursema in NoordZ.

Categorie: Geen categorie | Gepubliceerd: 2 april 2019
Copyright © Idee101 B.V. · Algemene voorwaarden